شهلا لاهیجی: شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای زن را تایید کند



انتخاب خبر: شهلا لاهیجی، عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به هتاکی تندروها در ایران به زن ایرانی و ایجاد نگرانی‌ها درباره رد صلاحیت گسترده زنان اصلاح‌طلب و برابری‌طلب کشورمان گفت: اهانت اخیر تندروها به مولاوردی، معاون رئیس جمهور، اهانت به ملت ایران بود و اعضای شورای نگهبان بسیاری عاقل‌تر و فهمیده‌تر از هتاکان به زن ایرانی هستند که اقدام به رد صلاحیت زنان کشورمان کنند و بی‌جهت آنان را از شرکت در انتخابات و حضور در مجلس آینده محروم کنند.

به گزارش انتخاب خبر، هتاکی تندروها به مسئولان دولتی آن هم به اسم انتقاد از عملکرد آنها همچنان ادامه دارد. نشریه یالثارات، ارگان «انصار حزب‌الله» در مطلب توهین‌‌آمیزی نسبت‌‌های ناروایی را نثار دولت روحانی و شهیندخت مولاوردی٬ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌‌جمهوری کرد.

به باور کارشناسان سیاسی، عملکرد غیر‌حرفه‌‌ای تندروها اما نه تنها فضای عمومی جامعه در حوزه‌‌های سیاسی و اجتماعی را آلوده کرده است، بلکه در آستانه برگزاری انتخابات و آغاز روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، توهین به مولاوردی، بهانه‌ای برای رد صلاحیت زنان اصلاح‌طلب و برابری‌طلب تعبیر شده است.

اما چرا اصلا چنین هتاکی و گستاخی به زن ایرانی در آستانه انتخابات مجلس رخ داد؟ آیا این اقدام، بهانه‌ای برای رد صلاحیت زنان اصلاح‌طلب و برابری‌طلب کشورمان خواهد بود؟ در این میان، تکلیف هیئت‌های اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به ویژه زنان ایرانی چیست؟
شهلا لاهیجی، مدافع حقوق زنان و نویسنده کتاب «زن در جست و جوی رهایی» در گفتگو با «انتخاب خبر» به این پرسش‌ها پاسخ می‌گوید.

* اهانت به معاون رئیس
جمهور، اهانت به تمام زنان ایران بود

به اعتقاد عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، تندروها گمان میکنند که  به یک نفر اهانت کرده‌اند، در صورتیکه اهانت اخیر این افراد به معاون رئیس جمهور، اهانت به تمام زنان ایران بود.

وی تصریح کرد: اگر خانم مولاوردی، شایستگی حضور در دفتر ریاست جمهوری و در مقام معاون رئیس جمهور را نداشتند، پس آقای روحانی به چه دلیل ایشان را انتخاب کردند؟ پس وقتی به خانم مولاوردی اهانت میشود، مانند آن است که به آقای روحانی، تمام کابینه، به تمام زنان و در نتیجه به کل نظام جمهوری اسلامی ایران اهانت شده باشد.

لاهیجی با بیان اینکه هتاکی به خانم مولاوردی را نباید به صورت فردی نگاه کرد، بلکه باید آثار آن را بررسی کرد، افزود: درباره تبعات توهین به زن ایرانی، باید دید جهانی که شنونده این توهین‌ها به جنس زن است، راجع به مردم ایران چگونه قضاوت خواهد کرد.

* توهین کنندگان به زن ایرانی مجازات شوند

وی خواستار مجازات و برخورد قضایی با توهین‌کنندگان به زن ایرانی شد و تأکید کرد: افرادی که اقدام به توهین و هتاکی به زن ایرانی کردند باید به شدت مجازات شوند و مقامات قضایی ایران باید خود تصمیم عاجلی برای مجازات هتاکان اتخاذ کنند.

این فعال حقوق زنان با تأکید بر اینکه تندروها در ایران اهانت های سنگینی را همچنان به دولت آقای روحانی وارد می‌آورند، تصریح کرد: اهانت‌های اخیر مربوط به خانم مولاوردی نیست، بلکه توهین به دولت آقای روحانی بود، و اگر رئیس جمهور نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند، قطعاً عواقب بی‌توجهی به این هتاکی‌ها، در آینده گریبان خود ایشان را خواهد گرفت.

* رد صلاحیت گسترده زنان داوطلب شرکت در رقابتهای انتخاباتی عاقلانه نیست
* شورای نگهبان با استناد به این هتاکی
ها اقدام به رد صلاحیت زنان نمیکند

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تمسک هیئت‌های نظارتی انتخابات از جمله شورای نگهبان به هتاکی‌های اخیر علیه زنان ایرانی و رد صلاحیت گسترده داوطلبان زن انتخاباتی، گفت: یک نظام حکومتی، شامل مجموعه‌ای از نهادهای مختلف است که شکل و شمایل آن نظام را تشکیل میدهند. نهاد ریاست جمهوری، نهاد رهبری، نهادهای نظامی و نهادهای مدنی مجموعه ای از نهادهایی هستند که کشور ایران را تشکیل داده‌اند؛ پس اگر این نهادها هرنوع واکنشی بر علیه یکدیگر نشان دهند، در حقیقت نوعی خودزنی میکنند، یعنی باعث بی‌اهمیت شدن خود نهادهای حکومتی میشود؛ بنابراین بعید است که شورای نگهبان با استناد به این هتاکی‌ها اقدام به رد صلاحیت گسترده زنان ایرانی کند.

لاهیجی ادامه داد: باتوجه به تأکید سازمان ملل متحد بر توسعه پایدار جهانی و همچنین با عنایت به وضعیت فعلی کشورهای خاورمیانه از حیث مشارکت سیاسی اجتماعی زنان، قطعاً شورای نگهبان عاقلانه رفتار خواهد کرد و در این مقطع زمانی و در فاصله باقیمانده تا احراز صلاحیت‌ها اقدام به چنین خطری مبنی بر محروم کردن زنان ایرانی از شرکت در انتخابات، نمیکند.

نویسنده کتاب «پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران» با بیان اینکه رد صلاحیت گسترده زنان داوطلب شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس آینده از سوی شورای نگهبان نه عاقلانه است و نه با سیاست‌های کلی دولت آقای روحانی مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در آغاز تشکیل دولت خود وعده دادند که زنان بیشتری در امور اجرایی کشور قرار داده شوند و کمبودهایی را که زنان در کشور از حیث گرفتن پست و مقام‌های تصمیم گیری تاکنون داشته‌اند، جبران کنند.

* صلاح جمهوری اسلامی ایران تن دادن به خواسته
های به حق زنان ایرانی است

وی تأکید کرد: صلاح دولت و شورای نگهبان و کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران، تن دادن به خواسته های به حق زنان ایرانی است.

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: اعضای شورای نگهبان بسیاری عاقل‌تر و فهمیده‌تر از هتاکان به زن ایرانی هستند و به نظر نمیرسد تن به چنین اشتباه فاحشی داده و زنانی را که صلاحیت دارند بی‌جهت از شرکت در انتخابات و در نتیجه حضور در مجلس آینده منع کنند.

وی تأکید کرد: در صورت همسویی شورای نگهبان با مخالفان حضور زن ایرانی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کشور، حضور مردم در پای صندوقهای رأی، کمرنگ خواهد شد و این گرایش عمومی به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

لاهیجی افزود: احقاق حق از زن ایرانی تنها مربوط به قشر زنان جامعه نیست، بلکه این مسئله مربوط به کل جمعیت ایران است. این فعال حقوق زنان ادامه داد: به عبارتی منافع احقاق حقون زنان ایرانی تنها مربوط به زنان نیست بلکه منافع آن عاید کلیت جامعه و کلیت جمهوری اسلامی ایران میشود.

* نابرابری جنسیتی در جامعه ایران به صورت متعادل تری خود را نشان میدهد

لاهیجی با بیان اینکه طی سالها شکلی از نابرابری جنسی در جامعه ایران وجود داشته است، اظهار داشت: هدف اولیه از تشکیل کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، تغییر چهره تک جنسیتی مجلس آینده بود و زنان جامعه پس از تغییر چهره تک جنسیتی مجلس آینده به موضوعاتی خواهند پرداخت که نیاز اول جامعه ایرانی است و در این راستا اقدام به تصویب قوانینی به نفع کشور و جمهوری اسلامی ایران میکنند.

مؤسس و مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان تصریح کرد: پس از تشکیل مجلس دهم، نابرابری جنسیتی در جامعه ایران باید به صورت متعادل‌تری خود را نشان دهد، در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران نخواهد توانست با دنیا ارتباط مؤثرتری را برقرار کند.

* دولت به وظایف خود در برگزاری یک انتخابات سالم عمل کند

لاهیجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف هیئت‌های اجرایی در خصوص احراز صلاحیت نامزدهای زن انتخاباتی اشاره کرد و گفت: زنان ایران، کارزار تغییر چهره تک جنسیتی مجلس را با اعتماد به سخنان آقای روحانی که قول دادند انتخاباتی درست، پاکیزه و سالم و به دور از هرنوع تشنج و هرنوع بی‌عدالتی برگزار کنند، راه اندازی کردند.

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس تأکید کرد: آنچه زنان ایران در پی آن هستند، شایسته‌سالاری و عدالت جنسیتی در جامعه ایران است و زنان کشورمان خواهان آن هستند تا نمایندگان واقعی مردم که در حقیقت مدافع حقوق ملت اعم از زنان و مردان جامعه هستند به مجلس راه پیدا کنند.

این فعال حقوق زنان اضافه کرد: بنابراین وظیفه دولت است تا به قدرت نسبت به صحت انتخابات و احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اقدام کند و اگر در این مورد، قصوری پیدا شود به هرحال چون دولت آقای روحانی این تعهد را به مردم و جامعه زنان کشورمان داده‌اند، مسئولیت آن بر عهده آقای روحانی خواهد بود.

لاهیجی تصریح کرد: گمان نمیرود آقای روحانی نسبت به تعهدات خود به مردم و زنان، وفادار نباشند و نسبت به وعده های خود کوتاهی کنند.

* اجرای قوانین جمهوری اسلامی ایران لازمهی تحقق شعار سال
* شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را در کمال امانت، احراز کند
 
مؤسس و مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان همچنین با اشاره به وظایف هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارتی در جهت تحقق شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت، گفت: همدلی و همزبانی، یکدلی و یکپارچگی، تعریف یک ملت و تعریف یک حکومت است و اگر همدلی، یکپارچگی و یکدلی در مجموعه حکومت وجود نداشته باشد، پس دیگر به آن نمی‌توان حکومت گفت، بلکه حکومت تبدیل به یک ملوک الطوایفی میشود که افراد و نهادهای حکومتی، اقداماتی درجهت منافع خود انجام خواهند داد.

لاهیجی تأکید کرد: اعضا و حامیان کمپین تغییر چهره مردانه مجلس مطمئن هستندکه یقینا قصد و منظور رهبر انقلاب نیز از طرح شعار سال آن بوده که هیئت‌های اجرایی و نظارتی و به ویژه شورای نگهبان کاملا مراقب باشند که صلاحیت کاندیداها در کمال امانت، احراز شود.

وی تصریح کرد: منظور از کمال امانت هم آن است که همه آنچه که قانون در این مورد، صراحت داشته است، اجرا شود.

عضو کمپین تغییر چهره مردانه مجلس با بیان اینکه خواسته زنان ایرانی در مقطع کنونی کشور، اجرای قانون است، و قصد و منظور دولت آقای روحانی نیز اجرای قانون است، افزود: آنچه که امروز کشور به آن نیاز دارد، اجرای قانونی است که خود نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن صحه گذاشته است و متأسفانه بعضا از طرف نهادهای حکومتی، قوانین نادیده گرفته می‌شوند و اجرا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگر آنچه قانون بر آن صراحت و تأکید داشته است در مورد احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس رعایت شود، زنان ایران نگرانی درباره انتخابات نخواهند داشت، چون زنانی که صلاحیت آنها احراز میشود و از سوی زنان مورد حمایت قرار می‌گیرند و به مجلس راه پیدا میکنند، مدافع حقوق زنان جامعه خواهند بود.

* مردم ایران روزگار خوش را همگی با هم جشن می گیرند

این عضو مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: در این میان، مردانی هم که صلاحیت لازم را دارند و مدافع حقوق جامعه اعم از زنان و مردان هستند، حتماً به مجلس راه پیدا خواهند کرد، و مردم ایران در این دوره از انتخابات با مجلسی مواجه خواهند شد که چهره آن متفاوت با گذشته است.

وی با بیان اینکه نهاد قانونگذاری کشورمان میتواند در آینده بسیاری از کمبودهای کشور را مرتفع کند، تصریح کرد: اکنون لیست بزرگی از خواسته‌های مردم ایران تهیه شده است، که مجلس آینده باید آنها را درنظر داشته باشد و برای تحقق خواسته‌های مردم، اقدام به قانونگذاری کند.

شهلا لاهیجی تأکید کرد: این اقدام مجلس آینده قطعا به نفع همه ملت ایران خواهد بود و مردم ایران روزگار خوش را همگی با هم جشن میگیرند.

لینک گفتگو در سایت انتخاب خبر:
http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=6530,1
انتخاب خبر: شهلا لاهیجی، عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به هتاکی تندروها در ایران به زن ایرانی و ایجاد نگرانی*#*ها درباره رد صلاحیت گسترده زنان اصلاح*#*طلب و برابری*#*طلب کشورمان گفت: اهانت اخیر تندروها به مولاوردی، معاون رئیس جمهور، اهانت به ملت ایران بود و اعضای شورای نگهبان بسیاری عاقل*#*تر و فهمیده*#*تر از هتاکان به زن ایرانی هستند که اقدام به رد صلاحیت زنان کشورمان کنند و بی*#*جهت آنان را از شرکت در انتخابات و حضور در مجلس آینده محروم کنند.

به گزارش انتخاب خبر، هتاکی تندروها به مسئولان دولتی آن هم به اسم انتقاد از عملکرد آنها همچنان ادامه دارد. نشریه یالثارات، ارگان «انصار حزب‌الله» در مطلب توهین*#*‌آمیزی نسبت*#*‌های ناروایی را نثار دولت روحانی و شهیندخت مولاوردی٬ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌*#*جمهوری کرد.

به باور کارشناسان سیاسی، عملکرد غیر‌حرفه‌*#*ای تندروها اما نه تنها فضای عمومی جامعه در حوزه‌*#*های سیاسی و اجتماعی را آلوده کرده است، بلکه در آستانه برگزاری انتخابات و آغاز روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، توهین به مولاوردی، بهانه*#*ای برای رد صلاحیت زنان اصلاح*#*طلب و برابری*#*طلب تعبیر شده است.

اما چرا اصلا چنین هتاکی و گستاخی به زن ایرانی در آستانه انتخابات مجلس رخ داد؟ آیا این اقدام، بهانه*#*ای برای رد صلاحیت زنان اصلاح*#*طلب و برابری*#*طلب کشورمان خواهد بود؟ در این میان، تکلیف هیئت*#*های اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به ویژه زنان ایرانی چیست؟
شهلا لاهیجی، مدافع حقوق زنان و نویسنده کتاب «زن در جست و جوی رهایی» در گفتگو با «انتخاب خبر» به این پرسش*#*ها پاسخ می*#*گوید.

* اهانت به معاون رئیس
*#*جمهور، اهانت به تمام زنان ایران بود

به اعتقاد عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، تندروها گمان میکنند که  به یک نفر اهانت کرده*#*اند، در صورتیکه اهانت اخیر این افراد به معاون رئیس جمهور، اهانت به تمام زنان ایران بود.

وی تصریح کرد: اگر خانم مولاوردی، شایستگی حضور در دفتر ریاست جمهوری و در مقام معاون رئیس جمهور را نداشتند، پس آقای روحانی به چه دلیل ایشان را انتخاب کردند؟ پس وقتی به خانم مولاوردی اهانت میشود، مانند آن است که به آقای روحانی، تمام کابینه، به تمام زنان و در نتیجه به کل نظام جمهوری اسلامی ایران اهانت شده باشد.

لاهیجی با بیان اینکه هتاکی به خانم مولاوردی را نباید به صورت فردی نگاه کرد، بلکه باید آثار آن را بررسی کرد، افزود: درباره تبعات توهین به زن ایرانی، باید دید جهانی که شنونده این توهین*#*ها به جنس زن است، راجع به مردم ایران چگونه قضاوت خواهد کرد.

* توهین کنندگان به زن ایرانی مجازات شوند

وی خواستار مجازات و برخورد قضایی با توهین*#*کنندگان به زن ایرانی شد و تأکید کرد: افرادی که اقدام به توهین و هتاکی به زن ایرانی کردند باید به شدت مجازات شوند و مقامات قضایی ایران باید خود تصمیم عاجلی برای مجازات هتاکان اتخاذ کنند.

این فعال حقوق زنان با تأکید بر اینکه تندروها در ایران اهانت های سنگینی را همچنان به دولت آقای روحانی وارد می*#*آورند، تصریح کرد: اهانت*#*های اخیر مربوط به خانم مولاوردی نیست، بلکه توهین به دولت آقای روحانی بود، و اگر رئیس جمهور نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند، قطعاً عواقب بی*#*توجهی به این هتاکی*#*ها، در آینده گریبان خود ایشان را خواهد گرفت.

* رد صلاحیت گسترده زنان داوطلب شرکت در رقابت*#*های انتخاباتی عاقلانه نیست
* شورای نگهبان با استناد به این هتاکی
*#*ها اقدام به رد صلاحیت زنان نمی*#*کند

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تمسک هیئت*#*های نظارتی انتخابات از جمله شورای نگهبان به هتاکی*#*های اخیر علیه زنان ایرانی و رد صلاحیت گسترده داوطلبان زن انتخاباتی، گفت: یک نظام حکومتی، شامل مجموعه*#*ای از نهادهای مختلف است که شکل و شمایل آن نظام را تشکیل میدهند. نهاد ریاست جمهوری، نهاد رهبری، نهادهای نظامی و نهادهای مدنی مجموعه ای از نهادهایی هستند که کشور ایران را تشکیل داده*#*اند؛ پس اگر این نهادها هرنوع واکنشی بر علیه یکدیگر نشان دهند، در حقیقت نوعی خودزنی میکنند، یعنی باعث بی*#*اهمیت شدن خود نهادهای حکومتی میشود؛ بنابراین بعید است که شورای نگهبان با استناد به این هتاکی*#*ها اقدام به رد صلاحیت گسترده زنان ایرانی کند.

لاهیجی ادامه داد: باتوجه به تأکید سازمان ملل متحد بر توسعه پایدار جهانی و همچنین با عنایت به وضعیت فعلی کشورهای خاورمیانه از حیث مشارکت سیاسی اجتماعی زنان، قطعاً شورای نگهبان عاقلانه رفتار خواهد کرد و در این مقطع زمانی و در فاصله باقیمانده تا احراز صلاحیت*#*ها اقدام به چنین خطری مبنی بر محروم کردن زنان ایرانی از شرکت در انتخابات، نمیکند.

نویسنده کتاب «پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران» با بیان اینکه رد صلاحیت گسترده زنان داوطلب شرکت در رقابت*#*های انتخاباتی مجلس آینده از سوی شورای نگهبان نه عاقلانه است و نه با سیاست*#*های کلی دولت آقای روحانی مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در آغاز تشکیل دولت خود وعده دادند که زنان بیشتری در امور اجرایی کشور قرار داده شوند و کمبودهایی را که زنان در کشور از حیث گرفتن پست و مقام*#*های تصمیم گیری تاکنون داشته*#*اند، جبران کنند.

* صلاح جمهوری اسلامی ایران تن دادن به خواسته
*#*های به حق زنان ایرانی است

وی تأکید کرد: صلاح دولت و شورای نگهبان و کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران، تن دادن به خواسته های به حق زنان ایرانی است.

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: اعضای شورای نگهبان بسیاری عاقل*#*تر و فهمیده*#*تر از هتاکان به زن ایرانی هستند و به نظر نمیرسد تن به چنین اشتباه فاحشی داده و زنانی را که صلاحیت دارند بی*#*جهت از شرکت در انتخابات و در نتیجه حضور در مجلس آینده منع کنند.

وی تأکید کرد: در صورت همسویی شورای نگهبان با مخالفان حضور زن ایرانی در عرصه*#*های سیاسی و اجتماعی کشور، حضور مردم در پای صندوقهای رأی، کمرنگ خواهد شد و این گرایش عمومی به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

لاهیجی افزود: احقاق حق از زن ایرانی تنها مربوط به قشر زنان جامعه نیست، بلکه این مسئله مربوط به کل جمعیت ایران است. این فعال حقوق زنان ادامه داد: به عبارتی منافع احقاق حقون زنان ایرانی تنها مربوط به زنان نیست بلکه منافع آن عاید کلیت جامعه و کلیت جمهوری اسلامی ایران میشود.

* نابرابری جنسیتی در جامعه ایران به صورت متعادل تری خود را نشان می*#*دهد

لاهیجی با بیان اینکه طی سالها شکلی از نابرابری جنسی در جامعه ایران وجود داشته است، اظهار داشت: هدف اولیه از تشکیل کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، تغییر چهره تک جنسیتی مجلس آینده بود و زنان جامعه پس از تغییر چهره تک جنسیتی مجلس آینده به موضوعاتی خواهند پرداخت که نیاز اول جامعه ایرانی است و در این راستا اقدام به تصویب قوانینی به نفع کشور و جمهوری اسلامی ایران میکنند.

مؤسس و مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان تصریح کرد: پس از تشکیل مجلس دهم، نابرابری جنسیتی در جامعه ایران باید به صورت متعادل*#*تری خود را نشان دهد، در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران نخواهد توانست با دنیا ارتباط مؤثرتری را برقرار کند.

* دولت به وظایف خود در برگزاری یک انتخابات سالم عمل کند

لاهیجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف هیئت*#*های اجرایی در خصوص احراز صلاحیت نامزدهای زن انتخاباتی اشاره کرد و گفت: زنان ایران، کارزار تغییر چهره تک جنسیتی مجلس را با اعتماد به سخنان آقای روحانی که قول دادند انتخاباتی درست، پاکیزه و سالم و به دور از هرنوع تشنج و هرنوع بی*#*عدالتی برگزار کنند، راه اندازی کردند.

عضو هیئت مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس تأکید کرد: آنچه زنان ایران در پی آن هستند، شایسته*#*سالاری و عدالت جنسیتی در جامعه ایران است و زنان کشورمان خواهان آن هستند تا نمایندگان واقعی مردم که در حقیقت مدافع حقوق ملت اعم از زنان و مردان جامعه هستند به مجلس راه پیدا کنند.

این فعال حقوق زنان اضافه کرد: بنابراین وظیفه دولت است تا به قدرت نسبت به صحت انتخابات و احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اقدام کند و اگر در این مورد، قصوری پیدا شود به هرحال چون دولت آقای روحانی این تعهد را به مردم و جامعه زنان کشورمان داده*#*اند، مسئولیت آن بر عهده آقای روحانی خواهد بود.

لاهیجی تصریح کرد: گمان نمیرود آقای روحانی نسبت به تعهدات خود به مردم و زنان، وفادار نباشند و نسبت به وعده های خود کوتاهی کنند.

* اجرای قوانین جمهوری اسلامی ایران لازمه*#*ی تحقق شعار سال
* شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را در کمال امانت، احراز کند
 
مؤسس و مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان همچنین با اشاره به وظایف هیئت*#*های اجرایی و هیئت*#*های نظارتی در جهت تحقق شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت، گفت: همدلی و همزبانی، یکدلی و یکپارچگی، تعریف یک ملت و تعریف یک حکومت است و اگر همدلی، یکپارچگی و یکدلی در مجموعه حکومت وجود نداشته باشد، پس دیگر به آن نمی*#*توان حکومت گفت، بلکه حکومت تبدیل به یک ملوک الطوایفی میشود که افراد و نهادهای حکومتی، اقداماتی درجهت منافع خود انجام خواهند داد.

لاهیجی تأکید کرد: اعضا و حامیان کمپین تغییر چهره مردانه مجلس مطمئن هستندکه یقینا قصد و منظور رهبر انقلاب نیز از طرح شعار سال آن بوده که هیئت*#*های اجرایی و نظارتی و به ویژه شورای نگهبان کاملا مراقب باشند که صلاحیت کاندیداها در کمال امانت، احراز شود.

وی تصریح کرد: منظور از کمال امانت هم آن است که همه آنچه که قانون در این مورد، صراحت داشته است، اجرا شود.

عضو کمپین تغییر چهره مردانه مجلس با بیان اینکه خواسته زنان ایرانی در مقطع کنونی کشور، اجرای قانون است، و قصد و منظور دولت آقای روحانی نیز اجرای قانون است، افزود: آنچه که امروز کشور به آن نیاز دارد، اجرای قانونی است که خود نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن صحه گذاشته است و متأسفانه بعضا از طرف نهادهای حکومتی، قوانین نادیده گرفته می*#*شوند و اجرا نمی*#*شوند.

وی ادامه داد: اگر آنچه قانون بر آن صراحت و تأکید داشته است در مورد احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس رعایت شود، زنان ایران نگرانی درباره انتخابات نخواهند داشت، چون زنانی که صلاحیت آنها احراز میشود و از سوی زنان مورد حمایت قرار می*#*گیرند و به مجلس راه پیدا میکنند، مدافع حقوق زنان جامعه خواهند بود.

* مردم ایران روزگار خوش را همگی با هم جشن می گیرند

این عضو مؤسس کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: در این میان، مردانی هم که صلاحیت لازم را دارند و مدافع حقوق جامعه اعم از زنان و مردان هستند، حتماً به مجلس راه پیدا خواهند کرد، و مردم ایران در این دوره از انتخابات با مجلسی مواجه خواهند شد که چهره آن متفاوت با گذشته است.

وی با بیان اینکه نهاد قانونگذاری کشورمان میتواند در آینده بسیاری از کمبودهای کشور را مرتفع کند، تصریح کرد: اکنون لیست بزرگی از خواسته*#*های مردم ایران تهیه شده است، که مجلس آینده باید آنها را درنظر داشته باشد و برای تحقق خواسته*#*های مردم، اقدام به قانونگذاری کند.

شهلا لاهیجی تأکید کرد: این اقدام مجلس آینده قطعا به نفع همه ملت ایران خواهد بود و مردم ایران روزگار خوش را همگی با هم جشن میگیرند.

لینک گفتگو در سایت انتخاب خبر:
http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=6530,1
-->
منبع : سایت انتخاب خبر
درح خبر : 1394-10-22
بازدید : 7749



نظر کاربران :


نظر شما در باره این خبر :



اخبار مرتبط :

یادنامه‌ی صدرالدین طاهری برای شهلا لاهیجی 
یادنامه‌ی رامین مستقیم برای شهلا لاهیجی 
یادنامه‌ی دکتر علی باغدار دلگشا و زهرا برادران کاشانی برای شهلا لاهیجی 
یادنامه‌ی افسانه نجاتی برای شهلا لاهیجی 
یادنامه‌ی علیرضا محمودی ایرانمهر برای شهلا لاهیجی 
یادنامه‌ی محمدرضا یزدی‌زاده برای شهلا لاهیجی 
اطلاعیه‌ی زمان مراسم خاکسپاری شهلا لاهیجی 
شهلا لاهیجی رهسپار دیار حقیقت شد 
«چمدان بی‌کسی» منتشر شد 
پیام شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 
شهلا لاهیجی: «چهره‌ی دیگری در آسمان ادبیات زنان ایران پدیدار شد» 
یادداشت شهلا لاهیجی در ارتباط با انتشارِ نمایشنامه «چهارراه» 
کتاب «انقلاب مجارستان» تجدید چاپ شد 
یادداشت شمیم شهلا به انگیزه‌ی انتشار کتاب «مفهوم تعزیه از نگاه بهرام بیضایی» 
کتاب «مفهوم تعزیه از نگاه بهرام بیضایی» نوشته‌ی شمیم شهلا منتشر شد 
یادداشت شهلا لاهیجی درباره‌ی کتاب «پدران و پسران از هم پاشیده» 
بیضایی معلم از راه دور است برای همه 
پیام تسلیت 
شهلا لاهیجی با موضوع «زنان و صلح در ایران» سخنرانی می‌کند 
شهلا لاهیجی: «باز هم هفته ی کتاب...!» 
بخشی از متنِ پشت جلد کتابِ «شناخت هویت زن ایرانی» نوشته‌ی شهلا لاهیجی، به همراه سروده‌ای از سعید سلطانی طارمی درباره‌ی ایران، سرزمینِ ما 
شهلا لاهیجی: «در غرفه‌ی روشنگران از کیسه پلاستیک برای حمل کتاب‌ها خبری نیست...» - (ویدیو) 
شناخت هويت زن ايرانی در كتابفروشی‌ها 
شهلا لاهیجی: «امسال در غرفه‌ی روشنگران، سال پوزش از زمین و آسمان است» 
مراسم رونمایی از تازه‌های نشر روشنگران در نمایشگاه کتاب 
شهلا لاهیجی: «هیچ‌وقت جا نزده‌ام» 
اولین رمانِ سعید سلطانی طارمی با عنوان سَریه [زن پیر رها شده در کوهستان] منتشر شد 
نشر روشنگران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فروشِ کتاب دارد 
رمان «داستان پسرم» بعد از 24 سال دوباره اجازه‌ی انتشار گرفت 
یادداشت شهلا لاهیجی به مناسبت روز جهانی زن (8 مارس) 
یادداشتی از زیبا لاهیجی، مدیر نشر «دامون» به انگیزه‌ی انتشار دو اثر تازه 
پیام تسلیت 
گزارش از نشست «معرفی و نقد کتاب شناخت هویت زن ایرانی» 
زنی برای تمام فصول (سینمای اجتماعی و رخشان بنی‌اعتماد) 
نشست معرفی کتاب «شناخت هویت زن ایرانی ۲» در کتابخانه فرهنگسرای شفق 
رونمایی از کتاب «تخم پوچ» در دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 
اینجا فروشگاه نیست! 
پیام تبریک شهلا لاهیجی به مناسبت 8 مارس؛ روز جهانی زن 
جلد دوم کتاب «شناخت هویت زن ایرانی» منتشر شد 
او بیش از هر کس ایرانی است 
شهلا لاهیجی: «روحانی ناامید و ناامیدترمان می‌کند» 
فیلمنامه‌ی «پرده‌ی نئی» بهرام بیضایی به چاپ هفتم رسید 
گزارشی از مراسم رونمایی و روخوانی از کتاب «بُعد پنجم- پیش از گذشته» در انجمن فرهنگی اتریش در تهران 
مراسم رونمایی و روخوانی از کتاب «بعد پنجم- پیش از گذشته» 
یادداشتی از دکتر نادر نظری به انگیزه‌ی حضور در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر روشنگران 
عَشَقه‌ای که بعد از ده سال مجاز شد! 
شهلا لاهیجی: «نمایشگاه‌های فرهنگی، محلی برای دعوای دولت ها نیستند» 
«آینه‌های روبرو»؛ آتشی که دوباره شعله‌ور شد 
«باید حرفای دیشبمو جدی می‌گرفتی!» از حصر آزاد شد! 
گزارشی از مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در تئاترشهر 
محمد رحمانیان در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر روشنگران سخنرانی خواهد کرد 
دنیای حیرت‌انگیز محک؛ مجموعه‌ای از غم و شادی 
شهلا لاهیجی: «مطمئن هستم شما نیز «متولد شانزده آگوست»؛ جدیدترین اثر سپیده محمدیان را به جد دوست خواهید داشت.» 
اجراي قانون اساسي، مهم‌ترين خواسته ما است 
یادداشتی از شهلا لاهیجی درباره‌ی رمان «پشت حصار» 
شهلا لاهیجی از رمان برگزیده‌ی سال 88 گفت... 
شهلا لاهیجی از رمان «و دیگران» گفت... 
شهلا لاهیجی: «بالاخره بخت با ما یار شد...» 
متن تکذیبیه‌ی شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 
پیام تبریک شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 
شهلا لاهیجی: همراه شو عزیز! 
به روحانی رای می‌دهم... 
«سفر به شب» بهرام بیضایی کتابِ پرفروشِ نشر روشنگران در نمایشگاه کتاب 
شهلا لاهیجی از «روایت حوا و خوشه‌ی گندم» می‌گوید... 
یادداشتی از شهلا لاهیجی به انگیزه‌ی انتشار کتاب «درام کودک بااستعداد بودن» 
در هر جایی، حضور خود را نشان دهید 
رمان «از روزهای اخگر و زنگار» منتشر شد 
سايه انتخابات رياست‌جمهوری بر سر نمايشگاه كتاب 
اثر تازه‌ای از بیضایی در راه است 
فیلمنامه‌ی «سفر به شب» بهرام بیضایی به زودی منتشر می‌شود... 
یادداشتی از شهلا لاهیجی به مناسبت نزدیک شدن به سی‌امین دوره‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 
پیام تبریک مدیر انتشارات روشنگران به مناسبت فرارسیدن عید نوروز 
شهلا لاهیجی: «چشم به راهِ دولتِ کلید و امید می‌مانیم» 
رونمایی از ترجمه‌ی انگلیسی کتاب «فتح‌نامه‌ی کلات» 
معرفیِ کتاب «دیگری» توسط شهلا لاهیجی 
اقتصاد نشر در حال فروپاشی است 
گزارشی از مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های نشر روشنگران در سال 95 
گزارش تصویری 
مراسم رونمایی و معرفی تازه‌های نشر روشنگران 
سنگ‌ها به پرواز درمی‌آیند 
زن، صلح، محیط زیست، جامعه مدنی 
شب بیضایی 
مردی برای تمام فصول 
كتاب تازه‌اي از بهرام بيضايي در راه است 
کتاب «جامعه‌شناسی خانواده» تجدیدچاپ شد 
یادداشتی از شهلا لاهیجی به انگیزه‌ی انتشار ترجمه‌ی انگلیسی نمایشنامه‌ی «فتحنامه‌ی کلات» 
دور از وطن اما پُركار و محبوب 
اول زیارت اهل قبور، بعد زیارت اهل کتاب 
هدف از برگزاری نمایشگاه، صرفا فروش کتاب نیست! 
کتاب فروش ها کباب فروش شدند! 
زنان ایرانی سرود صلح و آشتی برای جامعه جهانی سر می دهند  
نمی توان با انتخابات قهر کرد 
استمداد زنان ایرانی از رهبر انقلاب برای تجدید رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی 
زنان جامعه ایران برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور در انتخابات مجلس شرکت کنند 
فعالیت های کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در تقابل با منافع جمهوری اسلامی ایران نیست 
گام بلند زنان برای تحقق سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران  
تا بهارستان راهی نیست  
پرچمداری زنان ایران در زمینه تحقق اهداف سند توسعه هزاره  
زنان و مجلس آینده  
حرف‌هایی درباره سانسور در گفتگو با «شهلا لاهیجی»؛ شاید این مصاحبه هم چاپ نشود  
چرایی جهانی نشدن ادبیات معاصر ایران؛ از خودسانسوری تا کمبود خلاقیت 
خیز زنان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم- زنان ایران برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی آماده می شوند 
خاطره‌ی اولین برخورد شهلا لاهیجی با سانسور در جایگاه یک خبرنگار 
تب نمایشگاه کتاب- یادداشت شهلا لاهیجی منتشر شده در روزنامه آرمان 
گفتگو با شهلا لاهیجی- انتشارات روشنگران با 22 عنوان کتابِ غیرقابل فروش در نمایشگاه بین المللی کتاب  
یادداشت شهلا لاهیجی در روزنامه اعتماد 
يادداشت شهلا لاهيجي در روزنامه جهان صنعت 
شهلا لاهیجی: «با حذف نام بیضایی نمی توانند او را از دنیای هنر حذف کنند!» 
بهرام بیضایی: «امیدوارم اشتباه بزرگی نکرده باشم» !  
شهلا لاهیجی: «روزی دنیا دربرابر سوریه شرمنده می شود»  
آریایی ها؛ قاتل دموکراسی در عهدباستان  
چرا در نمایشگاه کتاب شرکت نکردیم!! 
«ستون های زمین» منتشر می شود  
یادداشتی به بهانه‌ی انتشار کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» 
معرفی کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» با حضور علی باغدار دلگشا، نویسنده‌ی کتاب 
کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» در یازدهمین «جشنواره ملی حرکت» حائز رتبه اول کشوری گردید 
«مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» منتشر شد 
یادداشت اختصاصی علی باغدار دلگشا 
یادداشت اختصاصی نویسنده‌ی کتاب «تغییرات اجتماعی در ایران از نگاه مورخان پارسی‌نویس-بلعمی تا جوینی-» 
یادداشتی بر کتاب «تغییرات اجتماعی از نگاه مورخان پارسی نویس: بلعمی تا جوینی»  
کتاب «تغییرات اجتماعی در ایران از نگاه مورخان پارسی نویس-بلعمی تا جوینی-» منتشر شد 
خیز زنان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم- رونمایی از طرح تغییر چهره مردانه مجلس 

تماس با ما

بازدید امروز : 610
بازدید دیروز : 2325
بازدید ماه جاری : 52871
کل بازدید ها : 789426
 

کاربران آنلاین :  1
 

  تلفن دفتر فروش : 88723936 - 88722665
  نمابر : 88722665 
  ایمیل : roshangaran68@gmail.com 
  آدرس : خیابان یوسف آباد میدان فرهنگ – خیابان 33 – نبش آماج – شماره 21- واحد 3

کلیه حقوق این سایت متعلق به انتشارات روشنگران می باشد.